PRIOPĆENJE ZA JAVNOST

Sindikat Organizacija radnika Croatia Airlines (ORCA), koji okuplja većinom radnike iz redova kabinskog osoblja zrakoplova, pilote i aviomehaničare, ali i druge struke u zrakoplovstvu, najavio je štrajk za 8. kolovoza 2017. Najava štrajka rezultat je višemjesečnog odugovlačenja Uprave oko potpisivanja novog Kolektivnog ugovora. Svojim ponašanjem Uprava je izazvala štrajk, a time pokazala koliko joj je stalo do svojih radnika i, posljedično, do poslovanja kompanije.

Vrijeme najave štrajka uvjetovano je našim radnim opterećenjem i činjenicom da svi negativni efekti upravo sada najviše dolaze do izražaja. Na pokretanje štrajka prisilila nas je upravo Uprava Croatia Airlines, time što nam je uskratila bilo koju mogućnost dijaloga. Štrajk je očito jedini način da se postojeću Upravu potakne na konstruktivan dijalog.

ORCA želi potpisati Kolektivni ugovor kojim se transparentno uređuju prava i obaveze iz radnog odnosa, umjesto dosadašnje selektivne i netransparentne primjene iz proteklog Kolektivnog ugovora. Radnicima nije cilj izazvati štetu, već skrenuti pozornost na probleme nacionalnog avioprijevoznika. ORCA je pokušao stupiti u pregovore već krajem prošle godine, prije isteka starog Kolektivnog ugovora, ali tadašnji pokušaji nisu urodili plodom.

Od samog osnivanja sindikata ORCA, poslodavac nije bio blagonaklon prema novom sindikatu i dio problema leži u tome. Dijalog je jedini put ka rješenju, a štrajk je naš krajnji napor i legitimno sredstvo za ostvarivanje tog dijaloga, što, vjerujemo, nitko ne osporava.

Uprava se prema nastojanjima ORCA postavila izuzetno neprijateljski, odbijajući pokušaje sindikata da ostvare konstruktivan dijalog. Isto tako, odbijanje poslodavca da istinski sudjeluje u procesu socijalnog dijaloga u Croatia Airlines te sasluša predstavnike radnika, pokazuje kako Uprava ne mari za transparentnost, dobrobit svojih zaposlenika, a posljedično ni za poslovanje firme. Uporno odbijanje svih pokušaja sindikata da ostvari socijalni dijalog od strane Uprave jasan je pokazatelj da mora doći do ozbiljnih promjena u upravljanju Croatia Airlinesu kako bi sve uključene strane, uključujući i javnost, mogli imati uvida u to kako kompanija posluje i što na to utječe.

Dobrobit kompanije radnicima je prioritet, s obzirom da su neki od njih u kompaniji još od osnutka, dok uprave dolaze i odlaze. Radnici Croatia Airlines svi od reda su profesionalci i ne treba sumnjati u odgovornost kojom pristupaju svojim radnim zadacima, zbog čega je neshvatljivo ignoriranje njihovih mišljenja od strane Uprave. Profesionalnost i odgovornost svih radnika kompanije pa tako i članova ORCA dokaz je da oni ovim akcijama ne žele nanijeti štetu kompaniji. Odgovornost i odluke vezane za štrajk i njegove moguće posljedice po nama leže na Upravi.

S obzirom da se Uprava poziva na uspješnost poslovanja i opstojnost kompanije te prava zaposlenika, u istom tom kontekstu bismo voljeli čuti odgovore na neka od pitanja koja nam se u ovom trenutku nameću:

Zašto je poslodavac odbijao svakodnevne pregovore sa sindikatima?
Zašto nije potpisan međusindikalni sporazum sa SHSZUZ kad ga je ORCA nudila?
Je li pogrešno naše uvjerenje da radimo odgovoran i ozbiljan posao u uvjetima nehumane tržišne konkurencije?
Možemo li se svi složiti da su ljudi bili, jesu i bit će najvrijedniji resurs Croatia Airlines?
Je li istina da je udio troškova rada u ukupnim troškovima u Croatia Airlines najniži u odnosu na neposrednu konkurenciju?
Je li istina da u konkurentskim tvrtkama posade rade u blokovima od 4 ili 5 dana pa nakon toga 2 – 3 dana odmora, dok u Croatia Airlines rade 6 ili 7 dana, nakon čega slijedi tek 36 sati odmora?
Je li istina da je kod aviomehaničara utvrđen nezakonit broj prekovremenih sati?
Je li istina da na hrvatskom tržištu avioprijevoza konkurencija zarađuje, a mi zaradu ostvarujemo programom pay to fly i agencijskim radom te otvaranjem novih linija na kojima rade zrakoplovi i ljudi koji nisu zaposlenici Croatia Airlines?
Je li istina da se vrijednost kompanije povećala prodajom imovine i amortizacijom sredstava, a da su rezerve kompanije sve manje?
Je li istina da je kompaniju u proteklih 5 godina napustilo 1/4 pilota i 1/3 aviomehaničara, a Uprava im onemogućava povratak?
Je li istina da je tek nedavno organiziran niz sastanaka poslodavca s radnicima jer su međuljudski odnosi ozbiljno narušeni, kako su zaključile rukovodeće osobe kompanije?
Je li istina da prema zadnjem izvještaju o kadrovskim podacima prometni sektor ima 246 članova, a tehnika 198? Ako tu izuzmemo rukovodeće i administrativno osoblje, to je nekih 400 ljudi, a u ORCA je učlanjeno preko 320 tih radnika, ORCA predstavlja stav preko 80% radnika navedene skupine.
Je li istina da u sektoru kabinskih operacija nije zaposlen niti jedan radnik na neodređeno zadnjih 10 godina, te radnici u nesigurnim, prekarnim, oblicima rada prestavljaju više od 40% radnika te skupine?
Je li istina da članovi posada zrakoplova nemaju zagarantiran dnevni odmor ili propisanu stanku unutar svog radnog vremena?
Je li istina da se broj bodova, kojima su izražene plaće radnika, nije mijenjao na način povoljniji za radnike od 2000. g.?
Je li istina da poslodavac angažira odvjetnička društva uz postojeću pravnu službu u Croatia Airlines?
Je li istina da je Upravi podignuta plaća za 30% prvom mogućom prilikom nakon umanjenja plaća dijelu radnika u kompaniji?
Je li istina da je Uprava zahtijevala isplatu bonusa za sebe svaku od prethodnih godina zbog uspješnog poslovanja?

Jesu li pogrešni zaključci o poslovanju koji nam se u nastavku nameću?

Pokazatelji uspješnosti poslovanja Croatia Airlines
(preliminarni podaci i citati)

1. Raste broj putnika
• Porast broja prevezenih putnika za 5 posto (1,9 milijuna putnika u 2016. godini). (Preliminarno i konsolidirano izvješće o poslovanju I-XII 2016 i Q IV, Croatia Airlines)
• U 2016. Porast broja putnika od 5% u odnosu na prethodnu godinu. (Poslovni dnevnik, 1.3.2017.)

Ali…
• Putnički promet u hrvatskim zračnim lukama u 2016. godini zabilježio je rast od 13%. (Preliminarno i konsolidirano izvješće o poslovanju I-XII 2016 i Q IV, Croatia Airlines)
• U lipnju 2017 (posljednji objavljeni podaci) broj putnika u odnosu na prethodnu godinu porastao 16% u Zagrebu, 26% u Splitu i 17% u Dubrovniku. (službeni statistički podaci zračnih luka)
• U šest mjeseci kada ostvaruje profit tržišni udjel Croatia Airlines je 2014 u rasponu od 22% do 38% (izvješće 2014), a 2016 od 19% do 30% (izvješće 2016).
• Ukupan promet putnika u zračnim lukama u siječnju 2017. iznosio je 218 tisuća, što je u usporedbi sa siječnjem 2016. u kojem je promet putnika iznosio 199 tisuća, porast za 9,7%, govore nam podaci Državnog zavoda za statistiku ( DZS ). U siječnju 2017. rast prometa putnika, u odnosu na siječanj 2016., bilježi zračna luka Zagreb (7,4%), zračna luka Split (15,8%), zračna luka Dubrovnik (24,9%) i zračna luka Zadar (6,8%). (hrturizam.hr, 15.3.2017.)
• U prva četiri ovogodišnja mjeseca ukupno je kroz hrvatske zračne luke prošlo 1,26 milijuna putnika, što je porast od 14,2 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje. Najnoviji podaci DZS-a pokazuju da je najveći broj putnika u travnju zabilježen u zračnoj luci u Zagrebu kroz koju je prošlo 239.887 putnika, 19,1 posto više nego u travnju prošle godine. Dubrovačka zračna luka bilježi 143.299 putnika, rast od 52,3 posto, a zračna luka u Splitu 120.980 putnika, 64 posto više nego lanjskoga travnja. Zračna luka Zadar s 47.239 putnika imala je rast od 15 posto. (direktno.hr, 10.6.2017.)

Može li se zaključiti iz toga:
Croatia Airlines je minimalno profitirala od rasta turizma i gospodarskog oporavka. Tržišni udjel Croatia Airlines u stalnom je padu.

2. Smanjeni troškovi poslovanja
• 2014 smanjenje operativnih troškova u odnosu na prethodnu godinu za 2%.
• „Troškovi letenja“ u godišnjim izvješćima 2016 u odnosu na 2012 smanjeni za 26%.

Ali…
• Prosječna cijena goriva u istom razdoblju smanjena 126%.

Zaključak:
Smanjenje troškova isključivo je rezultat drastičnog pada cijene goriva, kao najznačajnije stavke.
(Drugi razlog smanjenja operativnih troškova smanjenje je npr. broja pilota za 28%, na čije mjesto dolaze piloti koji plaćaju za svoj rad, ili aviomehaničara te kabinskog osoblja koje je zaposleno preko agencija za ustupanje radnika.)

3. Otvorene nove linije
• U posljednje dvije godine otvoreno je 8 novih linija (Poslovni dnevnik, 3.3.2017.)

Ali…
• Flota je 2013 smanjena na 12 zrakoplova i od tada se nije povećala.
• U 2016. Porast broja letova od 4% u odnosu na prethodnu godinu. (izvješća CTN; Poslovni dnevnik, 1.3.2017.)

Zaključak:
Povećanje operacija zapravo nije povećanje operacija Croatia Airlines. Nove linije otvorene su zrakoplovima koji se unajmljuju zajedno s posadama i ne smatraju se dijelom Croatia Airlines, niti su zrakoplovi Croatia Airlines, niti su posade Croatia Airlines.

UKUPNO:
Vrijednost Croatia Airlines ne predstavlja upravna zgrada (iznajmljeno) niti zrakoplovi (leasing), već tržišna pozicija kompanije i stručno osoblje.
Tržišni udjel je u stalnom padu. Pozitivni trendovi u poslovnom okruženju minimalno su iskorišteni. Što će biti kada rast u okruženju stane?
U mandatu ove Uprave izgubljeno je više od četvrtine pilota i trećine mehaničara.

Izvršni odbor ORCA