PRIOPĆENJE ZA JAVNOST

Sindikat Organizacija radnika Croatia Airlines (ORCA), koji okuplja većinom radnike iz redova kabinskog osoblja zrakoplova, pilote i aviomehaničare, ali i druge struke u zrakoplovstvu, najavio je štrajk za 8. kolovoza 2017. Najava štrajka rezultat je višemjesečnog odugovlačenja Uprave oko potpisivanja novog Kolektivnog ugovora. Svojim ponašanjem Uprava je izazvala štrajk, a time pokazala koliko joj je stalo do svojih radnika i, posljedično, do poslovanja kompanije.

Vrijeme najave štrajka uvjetovano je našim radnim opterećenjem i činjenicom da svi negativni efekti upravo sada najviše dolaze do izražaja. Na pokretanje štrajka prisilila nas je upravo Uprava Croatia Airlines, time što nam je uskratila bilo koju mogućnost dijaloga. Štrajk je očito jedini način da se postojeću Upravu potakne na konstruktivan dijalog.

ORCA želi potpisati Kolektivni ugovor kojim se transparentno uređuju prava i obaveze iz radnog odnosa, umjesto dosadašnje selektivne i netransparentne primjene iz proteklog Kolektivnog ugovora. Radnicima nije cilj izazvati štetu, već skrenuti pozornost na probleme nacionalnog avioprijevoznika. ORCA je pokušao stupiti u pregovore već krajem prošle godine, prije isteka starog Kolektivnog ugovora, ali tadašnji pokušaji nisu urodili plodom.

Od samog osnivanja sindikata ORCA, poslodavac nije bio blagonaklon prema novom sindikatu i dio problema leži u tome. Dijalog je jedini put ka rješenju, a štrajk je naš krajnji napor i legitimno sredstvo za ostvarivanje tog dijaloga, što, vjerujemo, nitko ne osporava.

Uprava se prema nastojanjima ORCA postavila izuzetno neprijateljski, odbijajući pokušaje sindikata da ostvare konstruktivan dijalog. Isto tako, odbijanje poslodavca da istinski sudjeluje u procesu socijalnog dijaloga u Croatia Airlines te sasluša predstavnike radnika, pokazuje kako Uprava ne mari za transparentnost, dobrobit svojih zaposlenika, a posljedično ni za poslovanje firme. Uporno odbijanje svih pokušaja sindikata da ostvari socijalni dijalog od strane Uprave jasan je pokazatelj da mora doći do ozbiljnih promjena u upravljanju Croatia Airlinesu kako bi sve uključene strane, uključujući i javnost, mogli imati uvida u to kako kompanija posluje i što na to utječe.

Dobrobit kompanije radnicima je prioritet, s obzirom da su neki od njih u kompaniji još od osnutka, dok uprave dolaze i odlaze. Radnici Croatia Airlines svi od reda su profesionalci i ne treba sumnjati u odgovornost kojom pristupaju svojim radnim zadacima, zbog čega je neshvatljivo ignoriranje njihovih mišljenja od strane Uprave. Profesionalnost i odgovornost svih radnika kompanije pa tako i članova ORCA dokaz je da oni ovim akcijama ne žele nanijeti štetu kompaniji. Odgovornost i odluke vezane za štrajk i njegove moguće posljedice po nama leže na Upravi.

S obzirom da se Uprava poziva na uspješnost poslovanja i opstojnost kompanije te prava zaposlenika, u istom tom kontekstu bismo voljeli čuti odgovore na neka od pitanja koja nam se u ovom trenutku nameću:

Zašto je poslodavac odbijao svakodnevne pregovore sa sindikatima?
Zašto nije potpisan međusindikalni sporazum sa SHSZUZ kad ga je ORCA nudila?
Je li pogrešno naše uvjerenje da radimo odgovoran i ozbiljan posao u uvjetima nehumane tržišne konkurencije?
Možemo li se svi složiti da su ljudi bili, jesu i bit će najvrijedniji resurs Croatia Airlines?
Je li istina da je udio troškova rada u ukupnim troškovima u Croatia Airlines najniži u odnosu na neposrednu konkurenciju?
Je li istina da u konkurentskim tvrtkama posade rade u blokovima od 4 ili 5 dana pa nakon toga 2 – 3 dana odmora, dok u Croatia Airlines rade 6 ili 7 dana, nakon čega slijedi tek 36 sati odmora?
Je li istina da je kod aviomehaničara utvrđen nezakonit broj prekovremenih sati?
Je li istina da na hrvatskom tržištu avioprijevoza konkurencija zarađuje, a mi zaradu ostvarujemo programom pay to fly i agencijskim radom te otvaranjem novih linija na kojima rade zrakoplovi i ljudi koji nisu zaposlenici Croatia Airlines?
Je li istina da se vrijednost kompanije povećala prodajom imovine i amortizacijom sredstava, a da su rezerve kompanije sve manje?
Je li istina da je kompaniju u proteklih 5 godina napustilo 1/4 pilota i 1/3 aviomehaničara, a Uprava im onemogućava povratak?
Je li istina da je tek nedavno organiziran niz sastanaka poslodavca s radnicima jer su međuljudski odnosi ozbiljno narušeni, kako su zaključile rukovodeće osobe kompanije?
Je li istina da prema zadnjem izvještaju o kadrovskim podacima prometni sektor ima 246 članova, a tehnika 198? Ako tu izuzmemo rukovodeće i administrativno osoblje, to je nekih 400 ljudi, a u ORCA je učlanjeno preko 320 tih radnika, ORCA predstavlja stav preko 80% radnika navedene skupine.
Je li istina da u sektoru kabinskih operacija nije zaposlen niti jedan radnik na neodređeno zadnjih 10 godina, te radnici u nesigurnim, prekarnim, oblicima rada prestavljaju više od 40% radnika te skupine?
Je li istina da članovi posada zrakoplova nemaju zagarantiran dnevni odmor ili propisanu stanku unutar svog radnog vremena?
Je li istina da se broj bodova, kojima su izražene plaće radnika, nije mijenjao na način povoljniji za radnike od 2000. g.?
Je li istina da poslodavac angažira odvjetnička društva uz postojeću pravnu službu u Croatia Airlines?
Je li istina da je Upravi podignuta plaća za 30% prvom mogućom prilikom nakon umanjenja plaća dijelu radnika u kompaniji?
Je li istina da je Uprava zahtijevala isplatu bonusa za sebe svaku od prethodnih godina zbog uspješnog poslovanja?

Jesu li pogrešni zaključci o poslovanju koji nam se u nastavku nameću?

Pokazatelji uspješnosti poslovanja Croatia Airlines
(preliminarni podaci i citati)

1. Raste broj putnika
• Porast broja prevezenih putnika za 5 posto (1,9 milijuna putnika u 2016. godini). (Preliminarno i konsolidirano izvješće o poslovanju I-XII 2016 i Q IV, Croatia Airlines)
• U 2016. Porast broja putnika od 5% u odnosu na prethodnu godinu. (Poslovni dnevnik, 1.3.2017.)

Ali…
• Putnički promet u hrvatskim zračnim lukama u 2016. godini zabilježio je rast od 13%. (Preliminarno i konsolidirano izvješće o poslovanju I-XII 2016 i Q IV, Croatia Airlines)
• U lipnju 2017 (posljednji objavljeni podaci) broj putnika u odnosu na prethodnu godinu porastao 16% u Zagrebu, 26% u Splitu i 17% u Dubrovniku. (službeni statistički podaci zračnih luka)
• U šest mjeseci kada ostvaruje profit tržišni udjel Croatia Airlines je 2014 u rasponu od 22% do 38% (izvješće 2014), a 2016 od 19% do 30% (izvješće 2016).
• Ukupan promet putnika u zračnim lukama u siječnju 2017. iznosio je 218 tisuća, što je u usporedbi sa siječnjem 2016. u kojem je promet putnika iznosio 199 tisuća, porast za 9,7%, govore nam podaci Državnog zavoda za statistiku ( DZS ). U siječnju 2017. rast prometa putnika, u odnosu na siječanj 2016., bilježi zračna luka Zagreb (7,4%), zračna luka Split (15,8%), zračna luka Dubrovnik (24,9%) i zračna luka Zadar (6,8%). (hrturizam.hr, 15.3.2017.)
• U prva četiri ovogodišnja mjeseca ukupno je kroz hrvatske zračne luke prošlo 1,26 milijuna putnika, što je porast od 14,2 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje. Najnoviji podaci DZS-a pokazuju da je najveći broj putnika u travnju zabilježen u zračnoj luci u Zagrebu kroz koju je prošlo 239.887 putnika, 19,1 posto više nego u travnju prošle godine. Dubrovačka zračna luka bilježi 143.299 putnika, rast od 52,3 posto, a zračna luka u Splitu 120.980 putnika, 64 posto više nego lanjskoga travnja. Zračna luka Zadar s 47.239 putnika imala je rast od 15 posto. (direktno.hr, 10.6.2017.)

Može li se zaključiti iz toga:
Croatia Airlines je minimalno profitirala od rasta turizma i gospodarskog oporavka. Tržišni udjel Croatia Airlines u stalnom je padu.

2. Smanjeni troškovi poslovanja
• 2014 smanjenje operativnih troškova u odnosu na prethodnu godinu za 2%.
• „Troškovi letenja“ u godišnjim izvješćima 2016 u odnosu na 2012 smanjeni za 26%.

Ali…
• Prosječna cijena goriva u istom razdoblju smanjena 126%.

Zaključak:
Smanjenje troškova isključivo je rezultat drastičnog pada cijene goriva, kao najznačajnije stavke.
(Drugi razlog smanjenja operativnih troškova smanjenje je npr. broja pilota za 28%, na čije mjesto dolaze piloti koji plaćaju za svoj rad, ili aviomehaničara te kabinskog osoblja koje je zaposleno preko agencija za ustupanje radnika.)

3. Otvorene nove linije
• U posljednje dvije godine otvoreno je 8 novih linija (Poslovni dnevnik, 3.3.2017.)

Ali…
• Flota je 2013 smanjena na 12 zrakoplova i od tada se nije povećala.
• U 2016. Porast broja letova od 4% u odnosu na prethodnu godinu. (izvješća CTN; Poslovni dnevnik, 1.3.2017.)

Zaključak:
Povećanje operacija zapravo nije povećanje operacija Croatia Airlines. Nove linije otvorene su zrakoplovima koji se unajmljuju zajedno s posadama i ne smatraju se dijelom Croatia Airlines, niti su zrakoplovi Croatia Airlines, niti su posade Croatia Airlines.

UKUPNO:
Vrijednost Croatia Airlines ne predstavlja upravna zgrada (iznajmljeno) niti zrakoplovi (leasing), već tržišna pozicija kompanije i stručno osoblje.
Tržišni udjel je u stalnom padu. Pozitivni trendovi u poslovnom okruženju minimalno su iskorišteni. Što će biti kada rast u okruženju stane?
U mandatu ove Uprave izgubljeno je više od četvrtine pilota i trećine mehaničara.

Izvršni odbor ORCA

Ana Vračar: Ljetne industrijske akcije u Croatia Airlinesu

Objavljeno: 01.08.2017

Povodom nedavne najave sindikata ORCA (Organizacija radnika Croatia Airlinesa) o mogućnosti štrajka u ovoj kompaniji, Ana Vračar donosi pregled razloga za spomenuti štrajk.

Ovog su lipnja radnici organizirani u sindikat Organizacija radnika Croatia Airlinesa (ORCA) najavili mogućnost štrajka u državnoj zrakoplovnoj kompaniji, gdje je prethodno neuspješno zaključen proces mirenja. Sindikat je objasnio kako je do neuspjeha u mirenju došlo zbog toga što su kolektivni pregovori tekli bez naznake dobre volje poslodavca, koji je odbijao razgovarati o zahtjevima sindikata, inzistirajući da je jedina moguća opcija potpisivanje istog sadržaja iz 2015. godine, kada su radnička prava ozbiljno skresana zbog procesa restrukturiranja Croatia Airlinesa.

ORCA se na sindikalnoj sceni pojavila 2016. godine, ali se njeni članovi mogu pohvaliti dugogodišnjim sindikalnim iskustvom. Naime, ORCA-u su osnovali članovi strukovnih sindikata u domaćem zrakoplovstvu, Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova (SKOZ), Hrvatskog sindikata prometnih pilota (HSPP), Sindikata inženjera i tehničara u zrakoplovstvu (SITUZ) i Samostalnog strukovnog sindikata aviomehaničara Hrvatske (SSSAH). Osnivanje ORCA-e predstavlja logičan korak u formalizaciji već postojeće suradnje i ostvarivanju međustrukovne solidarnosti, pri čemu, kako naglašavaju članovi novog sindikata, ovaj sindikat ne zastupaju predsjednik ili predsjednica, već izvršni odbor u kojem su prisutni predstavnici različitih profesija, čime se želi postići veća doza demokratičnosti i izbjeći situaciju gdje jedna ili druga skupina radnika figurira kao nositelj sindikalne borbe.

Reprezentativnost i indirektno zapošljavanje

Međutim, osnivanje organizacije vezano je i uz nedavne događaje u firmi. Prethodno osnivanju organizacije, strukovni sindikati u Croatia Airlinesu sve intenzivnije su počeli osjećati posljedice Zakona o reprezentativnosti, koji ograničava mogućnost kolektivnog pregovaranja na sindikate koji okupljaju minimalno 20% sindikalno organiziranih kod tog poslodavca. U više je navrata objašnjavano kako aktualni Zakon o reprezentativnosti utječe na rad manjih sindikata, pri čemu u izuzetno prekarnu poziciju stavlja sindikate koji unatoč manjoj brojčanosti pokazuju velike organizacijske i aktivističke sposobnosti.

Pojedini sindikati u CA mogli su stoga izgubiti reprezentativnost jer broj zaposlenih određene struke u kompaniji uopće ne doseže taj postotak. U praksi, to bi značilo da su npr. radničke organizacije kabinskog osoblja ili aviomehaničara mogle izgubiti pravo glasa u kolektivnim pregovorima ukoliko s njima sporazum ne bi složili brojčano nadmoćni sindikati u poduzeću. Umjesto da njihovo sudjelovanje u kolektivnim pregovorima bude uvjetovano pristankom Samostalnog hrvatskog sindikata zaposlenih u zrakoplovstvu (SHSZUZ), piloti, mehaničari, inženjeri i kabinsko osoblje odlučili su se na pokretanje nove organizacije koja bi brojčano ispunila kriterije reprezentativnosti te istovremeno osigurala zastupljenost interesa svih skupina radnika u Croatia Airlinesu.

U kontekstu Croatia Airlinesa, generalnim problemima uzrokovanim zakonom o reprezentativnosti treba pribrojiti i činjenicu da je broj članova, na primjer, SKOZ-a uvjetovan i brojem članova kabinskog osoblja koje direktno zapošljava kompanija. Preciznije rečeno, velik dio kabinskog osoblja koji leti na avionima CA danas su agencijski radnici, što znači da se broj članova iz njihovih redova ne uzima u obzir prilikom utvrđivanja reprezentativnosti. Radi se o jednom u nizu primjera kako poslodavci uspijevaju oslabiti snagu sindikata unutar poduzeća, bez da im se pritom formalno može prigovoriti za kršenje prava na sindikalno organiziranje. Kada se tome pribroji da s druge strane stoje agencijski radnici, čija je mogućnost sindikalnog organiziranja još i gora, dosta se jasno vidi kako je funkcioniranje sindikata kabinskog osoblja trenutno svedeno u zaista nezahvalan okvir. Slično se događa i s pilotima koji lete po modelu pay-to-fly, ali i s tehničarima koji u posljednje vrijeme sve češće emigriraju – da bi nedugo zatim ponovno došli raditi u Croatia Airlines kao zaposlenici stranih firmi, za veće plaće nego što su imali kao zaposlenici poduzeća.

Zdravstvene posljedice rada u zrakoplovstvu

Primjer agencijskog rada kabinskog osoblja u CA zanimljiv je i kada se uzme u obzir razlog najavljenog štrajka. Naime, do isteka kolektivnog ugovora iz 2015.vrijedila je odredba koju je SKOZ izborio, a koja je poslodavcu priječila zapošljavanje agencijskih radnika na poslovima kabinske posade. Nakon što je stari kolektivni ugovor istekao, kažu u ORCA-i, odmah je ponovno uvedena praksa agencijskog zapošljavanja, koja ima negativne posljedice za radnika, a nije jasno ni kako ona donosi uštedi poduzeća. Dok radnici osjete niža primanja u odnosu na period proveden u Croatia Airlinesu, troškovi rada za kompaniju nisu ništa niži, s obzirom da se većina postupaka vezanih uz isplatu i obračun plaća i dalje obavlja tamo, a ne u agencijama, koje za to nemaju potrebno znanje.

Kako bi doskočili takvim nelogičnostima i poboljšali radnička prava svih radnika, sindikat je za vrijeme pregovora tražio da se racionalizacija poslovanja provede kroz pomnije i odgovornije planiranje radnih rasporeda, osiguravanje dovoljnog broja sati za odmor itd., a tek nakon toga kroz povećanje plaća. Važno je napomenuti kako stvari s liste prioriteta sindikata ne utječu samo na normalno funkcioniranje radnog procesa, već i na zdravlje radnika i radnica, a posljedično i na sigurnost putnika koji s njima lete.

Kako pojašnjavaju iz ORCA-e, izostanak urednog radnog ritma, česte promjene rasporeda i nemogućnost da se nakon iscrpljujućih radnih ciklusa radnici uistinu odmore, s vremenom dovodi do posljedica po fizičko i psihičko zdravlje. Sve više i više radnika tako je kronično iscrpljeno, a mnogi počinju pokazivati i znakove burn-out sindroma. “Dosta toga nam govori”, kaže Suzana Artuković Vuksan (ORCA), “da radnici u zrakoplovstvu, koji su a priori dio neke zdravije skupine stanovništva i moraju prolaziti godišnje preglede kako bi uopće mogli letjeti, masovno počinju pokazivati simptome iscrpljenosti. To jednostavno pokazuje do koje mjere rad u ovakvim uvjetima utječe na njih”.

Na bolje uređivanje radnog vremena i ublažavanja posljedica rada u zrakoplovstvu pokušalo se utjecati i na druge načine, ali ni to nije polučilo uspjeh. Primjerice, SKOZ je prije nekoliko godina izradio studiju o utjecaju rada u kabini na zdravlje radnika radi priznavanja beneficiranog radnog staža, ali je reakcija Ministarstva rada, nadležnog za priznavanje takvih upita, izostala do danas. S obzirom na sve, ne trebaju nas čuditi svjedočanstva o sve brojnijim odlascima svih skupina radnika u druge aviokompanije koje više truda ulažu planiranje rasporeda koji radnicima omogućava normalan privatni život i minimizira posljedice po zdravlje.

Kako posluje Croatia Airlines?

Međutim, svaki put kada na dnevni red u Croatia Airlinesu dođe ova ili neka druga tema iz domene radničkih prava, napominju iz ORCA-e, uprava tvrdi kako sindikalnih zahtjeva ima previše te da bi njihovo ispunjavanje naštetilo poslovanju firme zato što su ranije preuzeta financijska opterećenja poput uvođenja novih linija, slanja aviona na servis itd. Kao što je već rečeno, izgovor racionalizacije troškova bio je jedan od glavnih argumenata za smanjivanje radničkih prava u kolektivnom ugovoru 2013. godine – samo da bi se nakon toga naknade u upravi podigle za 30%.

Slični potezi uprave nastavili su se i idućih godina. Prisjetimo se samo da je prošle godine kompanija prodala vrijedne slotove na londonskom Heathrowu za cijenu daleko ispod realne ili da je jedna od bivših uprava poduzeća dogovorila prodaju avionskih karata u SAD-u uz proviziju od 17%, kada je postojala alternativa od 5%. Zapravo se nužno nameću, ili bi se trebala nametati, pitanja o razumnosti poteza uprave koji itekako utječu na stabilnost kompanije, a posredno i o opravdanosti odbacivanja sindikalnih zahtjeva.

To se jednako tako odnosi i na medijsku prezentaciju situacije u CA. Firma je prošle godine ostvarila višemilijunski profit, uprava se hvali uvođenjem novih sezonskih linija itd., a, ako ćemo vjerovati medijskoj slici, tu idiličnu sliku kvare isključivo radnici koji se nerazumno ponašaju i previše su pohlepni.

Utjecaj koncesioniranja Međunarodne zračne luke Zagreb

Osim toga, treba uzeti u obzir i izvanjske faktore koji utječu na poziciju kompanije, a posredno i na položaj radnika. Jedan takav faktor jest rad Međunarodne zračne luke Zagreb (MZLZ), koja je ujedno i baza Croatia Airlines. Počevši od preusmjeravanja leta CA koji je iz Dubrovnika umjesto u Zagreb morao sletjeti u Rim jer na Franji Tuđmanu nije bilo dovoljno radnika za prihvat aviona te veličine, preko nedavnih sigurnosnih propusta koji su omogućili putnicima da nesmetano išetaju na stajanku, a vozačima Ubera da završe na cesti koja inače služi za ulazak službenih vozila bez da pritom susretnu bilo kojeg sigurnosnog aktera, propusti koncesionara MZLZ pokazuju da su oni koji su upozoravali na posljedice davanja zračne luke na upravljanje privatniku bili itekako u pravu.

Kašnjenja letova u MZLZ porasla su preko 100% otkad se promet preselio sa Plesa na Franju Tuđmana, što naravno ima implikacije i za zrakoplovne kompanije. Kašnjenja utječu i na radnike Croatia Airlinesa, zato što su zaslužna za dio promjena u rasporedu osoblja zrakoplova. S obzirom na propise o obaveznom trajanju odmora nakon određenog broja sati provedenih na dužnosti, u posljednje se vrijeme događa da sve više članova posade zbog kašnjenja u Zagrebu zakonski ne smije preuzeti sljedeću dužnost prema rasporedu, što znači da se mora pozvati nekog drugog, što pak dovodi do potenciranja posljedica trajnog umora i iscrpljenosti o kojima je bilo riječi ranije. Pritom Croatia Airlines nema mehanizam kojim može prisiliti ili sankcionirati koncesionara zbog gubitaka koje prouzroče kašnjenja u MZLZ, a on sam, izgleda, u svemu tome ne vidi problem.

Za velik dio kašnjenja zaslužna je i politika štednje na troškovima rada u novoj zračnoj luci. Osim što se štedi na radnicima noću, ni danju često nema dovoljan broj tehničkih ekipa kako bi se svi avioni pripremili na vrijeme, prenose svoja iskustva iz ORCA-e, što dovodi do prevelikog opterećenja radnika zračne luke, ali i porasta animoziteta između njih i posada zrakoplova. Naime, iako i jedni i drugi imaju strogo definirane radnje koje se moraju obaviti prije polijetanja, zbog nedostatka tehničara na aerodromu prisutni radnici trenutno su dovedeni do toga da moraju juriti s leta na let, zamjerajući pritom kabinskom osoblju jer njihov dio zadataka oduzima dio vremena. Iako i jedni i drugi radnici znaju kako nisu oni odgovorni za lošu organizaciju radnog procesa koja izaziva raste tenzija, do toga neizbježno događa.

“Problem postizanja solidarnosti s drugim skupinama radnika nužan je za uspješno organiziranje nadolazećeg štrajka, kao i, uostalom, za radničko organiziranje uopće”, naglašavaju u ORCA-i. Nažalost, zbog rastućih pritisaka od strane poslodavaca, praktična organizacija solidarnosti postaje sve teža, što će zasigurno predstavljati dodatni izazov prilikom pripreme nadolazećeg štrajka, kojeg je u ovoj djelatnosti samo po sebi teško prirediti. Koliko je poslodavcu u ovom slučaju stalo da spriječi štrajk pod svaku cijenu, vidi se iz toga što je pri primitku molbe ORCA-e za dostavljanjem podataka kako bi se mogao napraviti plan poslova koji se ne smiju prekidati za vrijeme štrajka, Croatia Airlines brže-bolje tužila sindikat i pokušala ishoditi zabranu štrajka na Županijskom sudu u Zagrebu čak i prije nego je on službeno najavljen, navodeći velike gubitke koje bi mogao prouzrokovati štrajk usred turističke sezone. Firma je tužbu izgubila pa kroz idući period valja i dalje promatrati kako će se razvijati situacija u CA, pri čemu ostaje mogućnost da se postojeće poteškoće premoste, slično kao i 2013., kada je štrajk u zrakoplovstvu izazvao nekoliko štrajkova solidarnosti i veliku podršku javnosti.

PRIOPĆENJE ZA JAVNOST

Potaknuti nedavnim događajem na letu Croatia Airlines-a iz Dubrovnika za Berlin i novinskim napisima na tu temu, kao strukovni sindikat osjećamo potrebu objasniti javnosti značenje izraza “Fit for flight“ .

Osnovna uloga i zadaća kabinskog osoblja zrakoplova je briga o sigurnosti i zdravlju putnika zrakoplova u specifičnim uvjetima leta. To , između ostalog, znači osigurati pravovremenu i nesmetanu evakuaciju putnika u slučaju da je to potrebno, za što je potrebna visoka fizička i mentalna spremnost na svim razinama (znanje, iskustvo, sposobnost…).

Da bi se taj cilj postigao potrebno je svakodnevno na radnom mjestu biti fizički i psihički spreman izvršiti i najteže zadaće (od komercijalnih usluga servisa i prodaje na zrakoplovu, do gašenja požara ili reanimacije umiruće osobe).

Godišnja produženja letačke dozvole garancija su općeg dobrog zdravlja osobe koja je vlasnik dozvole, kao i njenog znanja i poznavanja procedura, opreme i sistema zrakoplova u kojem radi.

Na briefinzima (dogovorima) posade prije svakog leta ponavljaju se i provjeravaju pojedinačne kompetencije i radna sposobnost svakog člana posade (jesmo li „fit for flight).

Što znači biti „fit for flight“?

To znači potpuno prilagoditi stil života specifičnim uvjetima radnog mjesta člana (kabinske) posade.

Osim što mora voditi brigu o svom zdravstvenom stanju, svaki član kabinske posade treba uvijek:

  • pravilno koristiti propisano vrijeme odmora
  • prilagoditi prehranu i fizičku aktivnost
  • biti pravovremeno upoznat sa svim promjenama procedura, zakona i radnih dužnosti
  • biti spreman na stalne promjene svog  plana i rasporeda dužnosti
  • biti spreman i voljan pomoći drugima
  • biti spreman raditi u višednevnim smjenama, noću, u neredovitim ciklusima
  • biti pripravan na moguća kašnjenja, neredovitu prehranu i  spavanje itd…

 

Da bi se to postiglo potrebno je unaprijed planirati slobodno vrijeme, navike, želje, mogućnosti i biti spreman da se ti planovi  neće uvijek ostvariti. Samo osobe koje dobro upravljaju osobnim stresom, razumiju  prioritete i vole svoj posao, razumiju što znači biti „fit for flight“ i koliko je važno prepoznati kod sebe ili kod drugih kada to nisu.

Ukoliko se za vrijeme leta ili neposredno prije njega, iznenada  i iz bilo kojeg razloga, promjeni fizička ili psihička sposobnost člana kabinske posade da odgovorno i kvalitetno obavi sve svoje radne zadatke, taj član kabinske posade DUŽAN JE o tome obavijestiti svoje nadređene (pursera i kapetana) i Operativni centar, koji će ga otpustiti s dužnosti i zamijeniti novim članom posade.

 

Upravo ovo, posljednje navedeno, dogodilo se na nedavnom letu za Berlin. Kolegice koje su treći dan svoje radne dužnosti, a nakon odrađenih deset sati tog dana i trećeg leta u istom danu, doživjele izrazito neugodnu turbulenciju, učinile su ono što su DUŽNE učiniti u takvoj situaciji. Prijavile su “unfit for flight“. Nažalost neki novinari u svojim tekstovima su implicirali drugačije i time doveli u opasnost ugled našeg zanimanja ali i kompanije.

Ovim putem, u ime Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova, želimo uputiti ispriku putnicima koji su zbog poštivanja naših radnih dužnosti dovedeni u neugodnu situaciju. Također molimo novinare koji izvještavaju javnost da se suzdrže od senzacionalističkih naslova i poštuju prvenstveno načela svoje, a potom i drugih struka.