Otvoreno pismo SKOZ-a predsjedniku Vlade RH

Prije svega, želimo se osvrnuti na problematiku koju je u medijima aktualizirao sindikat pilota HSPP, čiju zabrinutost u potpunosti dijelimo, a tiče se dugogodišnje potrage za Upravom Croatia Airlines koja bi mandat za upravljanje dobila na duže od jedne sezone. Svaki radnik Croatia Airlines koji svoju budućnost vidi u toj kompaniji, duboko je zabrinut činjenicom da Vlada već dvije godine ne želi ili ne može naći stručnjaka koji bi kompanijom upravljao. Kadar koji je uzrok i generator iznimno narušenih međuljudskih odnosa zadržava pozicije ili napreduje, dok kompanija gubi radnike, poziciju na tržištu i stagnira ili čak nazaduje.

Na kraju, potraga uvijek završi kratkoročnim ugovorom nekom dugogodišnjem zaposleniku, članu menadžmenta Croatia Airlines, koji je bio kreator ili bar dio problema i lošeg upravljanja. Koliko puta možemo problem rješavati na isti način i očekivati drukčiji rezultat, a da ne budemo proglašeni ludima po Einsteinovoj definiciji? Do konačne propasti?

 Nepremostive razlike između uprave i radnika, u našem slučaju kabinskog osoblja zrakoplova, rezultiraju velikim gubitkom kadra i konstantnim potrebama za školovanjem novog. U istoj mjeri poslu člana kabinske posade leđa okreću i iskusni i mladi radnici. Samo u prosincu 2017. je 10% većinom stalno zaposlenog kabinskog osoblja odlučilo prijeći na zemaljske poslove. U proteklih nekoliko godina, broj dugogodišnjih radnika koji su napustili Croatia Airlines premašuje 30% stalno zaposlenog kabinskog osoblja.

Jedan od većih razloga nezadovoljstva, koji pogađa veliku većinu, iznimno je negativan i agresivan stav menadžmenta prema kabinskom osoblju. Za isti slučaj, u kom je sudjelovalo više radnika raznih službi, kabinsko osoblje se istražuje i ispituje tjednima, iako nikad nije utvrđen propust. Istrage, koje graniče s mobbingom, vode se u želji pronalaska greške koja bi opravdala izvanredni otkaz, jer se drastično i pretjerano smatra najboljim načinom demonstracije moći. Istovremeno, odgovornost ostalih službi se u potpunosti ignorira ili umanjuje, a nitko ni ne pomišlja na disciplinske mjere. Obzirom da se radi o otvorenom antagonizmu male grupe upravljačkog kadra spram velike grupe radnika, moramo zaključiti da se radi o osobno motiviranim ispadima koji vode do trajno narušene suradnje.

Drugi i daleko najveći razlog za bijeg iskusnih radnika su nehumana radna vremena nametnuta “letačima”, koja u velikoj mjeri onemogućavaju obiteljski život, a sve češće rezultiraju i velikim brojem ozbiljnih zdravstvenih problema za tako mali broj ljudi. Išlo se toliko daleko da je od majki koje se vraćaju s porodiljinog dopusta traženo da se izrijekom odreknu prava da ne rade dugotrajna putovanja (tzv. smjene), iako ih ona od male djece odvajaju po nekoliko dana.

S druge strane, iako svake zime postoji velik nedostatak radnika, mladi svoju budućnost u Croatia Airlines ne vide, pa se velik broj najkvalitetnijih odlučuje ne vratiti nakon jedne odrađene sezone. Menadžment opetovano bira raditi s premorenim manjkom radnika, umjesto dati priliku novim radnicima da rade i preko zime. Prvi ugovori na neodređeno radno vrijeme dani kabinskom osoblju u prošlom desetljeću, izboreni su tek prijetnjom štrajkom.

Iz svega navedenog očigledno je da je Croatia Airlines potreban stručnjak koji će biti sposoban rukovoditi ne samo aviokompanijom od državnog interesa, već i radnicima bez kojih ta kompanija ne može poslovati i postojati. Očekujemo da odabrana osoba bude netko stručan, tko nije sudjelovao u uništavanju Croatia Airlines. Jedini način za omogućiti hitno potrebne promjene je da se nešto napokon i promijeni. Zbog navedenih, a i mnogih drugih razloga, tražimo od premijera Plenkovića i resornog ministra Butkovića da hitno prekinu spiralno poniranje i odaberu novu Upravu.