SKOZ – priopćenje za javnost

Izigravanje kolektivnog ugovora na štetu putnika i zaposlenika: zajedničko priopćenje Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova

Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova osuđuje nedavni postupak kompanije Croatije Airlines da prilikom zapošljavanja radnika izigrava postojeći kolektivni ugovor.

Naime, Croatia Airlines zapošljava na određeno vrijeme mnoge radnike čiji se opetovani povratak na radno mjesto (svake ljetne sezone) temeljio isključivo prema njihovom mjestu na redoslijednoj listi (lista koja se formira prema mnogim parametrima među kojima je datum prvog zapošljavanja jedna od važnijih). Osim redoslijedne liste, obnavljanje ugovora temeljilo se i na osobnim postignućima, doprinosu, iskustvu, znanju i zalaganju, koje se evidentiralo i vrednovalo kroz svakodnevna ocjenjivanja i procjene radnog učinka, od strane po rangu starijih kolega i voditelja službe. Ukratko, do sada se cijenilo iskustvo i kvaliteta.

Početkom ovog mjeseca, javila se potreba da neki radnici ostanu raditi i nakon ljetne sezone (kao zamjena za kolegice koje su otišle na porodiljni dopust ili na dugo bolovanje), te se kompanija usprkos kolektivnom ugovoru, uobičajenoj praksi i našim upozorenjima, odlučila zaposliti radnike s dna redoslijedne liste (s najmanje iskustva), izigravajući time sklopljeni kolektivni ugovor, ali i podržavajući nesigurne oblike rada koji su za ovu kompaniju dugoročno iznimno štetni. Treba istaknuti da ti radnici osim što po iskustvu nisu adekvatna zamjena za kolegice na porodiljnom, nemaju ni sve potrebne dozvole, te ne mogu raditi na oba tipa zrakoplova iz flote CA.

Također cijena rada tih radnika nije ništa manja od iskusnijih kolega koji su poslani kući. Svi radnici na određeno imaju iste plaće, jer ne ostvaruju nikakav dodatak na iskustvo. Jednostavnim jezikom, za iste novce, kompanija je mogla i trebala imati ljude s više iskustva, znanja i mogućnosti, istovremeno i poštivati kolektivni ugovor, pa se s pravom postavlja pitanje zašto se bespotrebno stvara loša radna atmosfera, izigrava dogovor te kome to odgovara i zašto. Ovakvo postupanje odjela za ljudske resurse objasnio je namjerom ‘zanavljanja’ kabinskog osoblja, pri čemu bi se u daljnjem periodu kabinsko osoblje zamjenjivalo ugovorima na određeno, s argumentom da radnici koji duže rade taj posao postaju zahtjevniji i nezadovoljniji uvjetima rada. Takvim stavom kompanija šalje jasnu poruku svojim putnicima i zaposlenicima da nije zainteresirana imati kvalitetno, educirano i iskusno osoblje, što je generalno praksa u avijaciji. Pritom je iznimno važno napomenuti da je upravo iskustvo i znanje razlog zbog kojeg je kabinsko osoblje CA među najbolje ocijenjenim u jakom udruženju zrakoplovnih kompanija Star Alliance, a unutar CA najbolje ocijenjeno od svih službi koje sudjeluju u konstantnom praćenju kroz anketiranje putnika.

Ovaj potez poslodavca samo je jedan u nizu dugotrajne politike kompanije koja se sve više koristi nesigurnim oblicima rada. Već dugi niz godina, Croatia Airlines svojim zaposlenicima na mjestu kabinskog osoblja nije ponudila ugovore na neodređeno već uzastopnim obnavljanjem ugovora na određeno vrijeme prikriveno manipulira Zakonom o radu prema kojem su ti ugovori iznimka, ali i radnicima koji godinama žive u strahu od gubitka posla. Ugovorima na određeno pogotovo su pogođene žene koje ne mogu koristiti jednaka prava kakva bi imale da su zaposlene na neodređeno.
Ne štede se ni mlade majke koje se iz straha da ih više neće zvati za sezonu, ucijenjene, pismeno poslodavcu moraju odreći zakonskog prava da ne rade noćne i višednevne smjene dok su im bebe male. Unatoč zahtjevima struke, poslodavac tvrdi da ne postoji potreba za zapošljavanjem kabinskog osoblja, dok svakodnevica dokazuje suprotno. Tako je ove godine, zbog nedostatka posade, poslodavac otkazao nekoliko letova, čime je izazvao velike neugodnosti putnicima, narušavajući pritom ugled kompanije i izazivajući financijsku štetu.
Posljedično zbog velikog opterećenja na postojećim poslovima, zaposlenici sve češće obolijevaju.

Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova poziva poslodavca da počne raditi u dugotrajnom interesu kompanije čiju je održivost jedino moguće ostvariti ulaganjem u kvalitetno i iskusno osoblje, kao i socijalnim dijalogom sa svojim radnicima.

Za više informacija, kontakt osoba Ivana Lojo, dopredsjednica SKOZ-a, mob. 095 906 0063 (email: ivana.lojo@gmail.com ili predsjednica Suzana Artuković Vuksan s.artukovic@gmail.com)

SKOZ poziva na konferenciju za medije

Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova poziva na konferenciju za medije

23.11.2015 u 10:00 | Park Stara Trešnjevka 2, dvorana 314/III kat u Zagrebu

 SEZONSKE RADNICE BEZ PERSPEKTIVE

– iskorištavane, mobirane, razočarane, izigrane 

Poštovani/e,

Povodom zapošljavanja novih radnika/ca bez kriterija dogovorenih kolektivnim ugovorom Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova osuđuje postupak kompanije Croatia Airlines koja prilikom zapošljavanja radnika izigrava važeći kolektivni ugovor. Naime, kompanija zapošljava na određeno vrijeme mnoge radnike čiji se opetovani povratak na radno mjesto (svake ljetne sezone) temeljio prema njihovom mjestu na redoslijednoj listi (lista koja se formira prema više parametara među kojima je datum prvog zapošljavanja jedan od važnijih). Redoslijedna lista omogućuje sezonskim radnicima vrednovanje rada i daje minimalni okvir sigurnosti da će ponovo raditi iduću sezonu.

Poslodavac izigrava redoslijednu listu čime su osobito pogođene žene radi materistva (samohrane majke) koje se ucjenjuje ako ne pristanu raditi noćne letove ili ići na put po nekoliko dana na način da ih se iduću sezonu neće pozivati na rad, a postoji potreba poslodavca za tim radnicima.

Pitanje:

Jesu li prevelika očekivanja ako radnica nakon toliko godina rada očekuje ugovor na neodređeno?

O nesigurnim oblicima rada, radu žena na određeno vrijeme, slučaju Croatia Airlines i sezonskim radnicama bez perspektive govorit će predstavnice Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova:

Suzana Artuković, predsjednica

Ivana Lojo, dopredsjednica

Tiskovnu podržavaju i na istoj sudjeluju predstavnice ženskih sindikalnih grupa NHS, SSSH i HURS.

Konferencija za medije održat će se u ponedjeljak 23. studenog 2015. u 10:00 sati, na adresi Park Stara Trešnjevka 2, dvorana 314/III kat u Zagrebu!

 

 

Zahvala kolegama i kolegicama iz Sindikata strojovođa Hrvatske!

U ovim emotivnim i teškim trenucima, poruka da je netko u znak solidarnosti s našom borbom na dva sata zaustavio sve vlakove u Hrvatskoj, budi nadu da naša država možda još uvijek može biti država u kojoj građani žive, ne preživljavaju. Politika nas sve gazi, neke je pregazila prije, neki će tek doći na red, ali radnici i oni koji su to nekoć bili, jedan po jedan, padaju kao žrtve nekolicine umreženih krvnika.

Hvala vam još jednom i sretno u vašoj borbi.

Zahvala radnicima Zagrebačkog holdinga na podršci štrajkom solidarnosti!

Radnicima Nezavisnog sindikata Zagrebačkog holdinga i Novog sindikata:

Poštovane kolegice i kolege, u ime svih članova SKOZ-a zahvaljujemo vam na hrabrosti i žrtvi kojom ste stali uz nas u borbi za radnička prava u Hrvatskoj, u borbi za očuvanje dostojanstva i obrani ustavnih prava svakog čovjeka. Sada su, više nego ikad, vremena kada nam je svima svaka podrška, ne samo dobrodošla nego i prijeko potrebna.

Kada bi bar ljudi gledali na ikog osim na sebe

Povodom anonimnog pisma objavljenog u medijima, u kojem netko tko se naziva “običnim radnikom” proziva kabinsko i letačko osoblje zbog štrajka, prije svega se moramo zapitati da li je u pitanju običan radnik ili obično priopćenje za medije u svrhu okretanja javnosti protiv radnika.

Ako doista je u pitanju “običan radnik”, moramo ustvrditi da smo duboko razočarani nedostatkom solidarnosti i razumijevanja za druge ljude, u ovom slučaju čak kolege. Stav koji sažeto glasi “Meni je dobro, vi ostali šutite i trpite”, kao rezultat ima stanje hrvatskog društva i hrvatskih radnika.

U Croatia Airlines objavljen je interni natječaj za školovanje na radno mjesto član kabinske posade. To je treći u protekle tri godine. Nakon opetovanih upita, Uprava i dalje ne zna koliko se radnika prijavilo na ovaj, no protekla dva su polučila 4 prijave. Očigledno posao ipak nije dovoljno primamljiv i dovoljno dobro plaćen da bi se “obični radnici” aviokompanije odlučili letjeti.

S obzirom na to da se na skoro 800 radnika Croatia Airlines uštedjelo milijun kuna, dok na preostalih 300, dakle kabinskog i letačkog osoblja, koji čine osnovnu djelatnost aviokompanije, uprava želi uštedjeti između 10 i 20 milijuna, ovisno o satu i sastanku, razumijemo da neki nemaju potrebu štrajkati i boriti se za prava, kada im ista nitko ne želi oduzeti. Jedan od uzroka štrajka je potpun nedostatak ravnopravnosti u rezanjima i opterećenjima predviđenima odlukom Uprave kako provesti plan restrukturiranja.

SKOZ je predlagao linearno smanjenje plaća koje bi pogodilo sve jednako, a nikoga previše, i koje bi ostvarilo potrebne uštede te dovršilo pregovore bez problema. Uprava je odlučila teret svog lošeg poslovanja prebaciti isključivo na posade, kao da bi kompaniji bez posada bilo ljepše i lakše. Kad bi bar avioni sami odradili posao.

Iz tog razloga podržavamo protest “običnih radnika”, ako se doista o tome radi, no smatramo da je krivo usmjeren.

Sindikat strojovođa Hrvatske najavio štrajk solidarnosti sa SKOZ-om

Sindikat strojovođa Hrvatske službeno je najavio štrajk solidarnosti sa sindikatima Croatia Airlines koji će početi 16. svibnja 2013. i trajati od 12 do 14 sati.

U posljednje vrijeme svjedoci smo da se svi tereti poslovanja i krize, za koje su krive uprave i politika koja ih postavlja, svaljuje na leđa radnika. Poštena (ili ikakva) plaća za pošten rad postaje rijetkost, zamijenjena mobbingom, prijetnjama otpuštanjima, stečajem i ostalim mjerama ugrožavanja egzistencije i ljudskih prava. Sve pod pokroviteljskom nemilosrdne politike.

Zahvaljujemo suborcima iz Sindikata strojovođa Hrvatske na podršci u borbi protiv gaženja radničkih prava.

 

Pisma i poruke podrške

Posljednjih dana i tjedana SKOZ je postao nova žrtva u nizu grupa i pojedinaca radnika čija se osnovna prava krše od strane politike i menadžmenta. Osnovno pravo na rad i pravo na poštenu plaću u Hrvatskoj postaju rijetko viđen luksuz, a radnike koji se tome još uvijek nadaju izlaže se pokušajima linča ili im se prijeti ukidanjima radnih mjesta, čak i firmi. Političarima 1000 ljudi više na cesti ne predstavlja veliku promjenu.

Prvo moramo zahvaliti putnicima, mnogi su izrazili podršku kabinskom osoblju u borbi za osnovna prava koja postaju prava rijetkost u Hrvatskoj.

Zahvaljujemo također i svim sindikatima i udrugama čije smo poruke podrške primili, ohrabrujuće je znati da nismo sami. Zbog nedostatka vremena, pisma podrške ćemo objaviti kad uhvatimo daha. Slijedi popis sindikata i udruga koje su nas kontaktirale i kojima posebno zahvaljujemo:

  • INAŠ – sindikat radnika INE i društava INE Zagreb
  • Sindikat Zagrebačkog holdinga – ZET
  • Udruga branitelja Domovinskog rata “Zagrebački velesajam”
  • Sindikat branitelja i radnika “Zagrebački velesjam”
  • Hrvatski sindikat djelatnika u kulturi
  • Sindikat radnika aerodroma Zagreb
  • Sindikat radnika Radin – Sindikalna podružnica Ravna Gora Novi Sindikat
  • Novi Sindikat podružnica Karlovac
  • Radnički sindikat HZMO
  • Sindikat željezničara Hrvatske
  • Sindikat strojovođa Hrvatske
  • Sindikat službi kontrole leta
  • Sindikat TEHNOs – sindikat operativnih radnika HEP-a
  • HSPP – Hrvatski sindikat prometnih pilota
  • B.a.B.e.
  • Baza za radničku inicijativu i demokratizaciju
  • Centar za građanske inicijative Poreč
  • Centar za mirovne studije
  • Centar za radničke studije
  • Centar za ženske studije
  • CESI
  • Casa IN
  • Dalmatinski odbor solidarnosti – DOS
  • Documenta – centar za suočavanje s prošlošću
  • Domine
  • Eko Zadar
  • Kuća ljudskih prava
  • Pravo na grad
  • Subversive Forum
  • Ženska mreža Hrvatske
  • Ženska soba – centar za seksualna prava
  • Združenje kabinskega osebja posadk Slovenije
  • Sindikat prometnih pilotov Slovenije
  • Samostalni strukovni sindikat aviomehaničara Hrvatske
  • Samostalni sindikat energetike, kemije i nemetala (EKN) Petrokemije Kutina
  • Hrvatski laburisti – Stranka rada
  • European Regional Office of the World Federation of Trade Unions ( WFTU)
  • Udruženje kabinsko-letačkog osoblja Srbije
  • Sindikat “Akademska solidarnost”
  • Hrvatski sindikat Zračne luke Split
  • Udruga civilne avijacije
  • Udruga udovica hrvatskih branitelja Domovinskog rata – RH Grad Zagreb i Zagrebačka županija

Otvoreno pismo SKOZ-a povodom izjava premijera Milanovića

Poštovani predsjedniče Vlade,

osjećamo se prozvani Vašim istupima u javnosti gdje Croatia Airlines uspoređujete s Malevom. Iskreno se nadamo da ne smatrate kako su radnici zaslužni za sudbinu mađarske nacionalne avio kompanije, dok su uprave potpuno lišene odgovornosti. Sigurno ne mislite i da su sudbinu Maleva jednako podnijeli radnici i te uprave. Mi već dugi niz godina na sve moguće načine upozoravamo upravo na sudbinu koja djeluje neizbježna.

Poslovanje Croatia Airlines se pogoršava. Minus je isti kao u prošle godine. Dok Turkish Airlines utrostručuje broj letova iz Istanbula, mi smo svoj jedan otkazali. Isto se dešava i duž Jadrana gdje Lufthansa dolazi s prepunim avionima ili šalje prepuni Germanwings, a mi iste linije otkazujemo. Ništa novo.

No, pustimo sada poslovnu politiku, o njoj su sindikati pričali godinama i nitko nas nije slušao. Jedino što se poduzelo u zadnje četiri godine je da je smijenjen jedan podoban glavni direktor i postavljen drugi, podobniji, kad već ne sposobniji. Ostatak menadžmenta je nastavio nesmetano haračiti i uništavati, a sada svjedočimo i kulminaciji.

Dok ste radnicima poručivali da su mala odricanja potrebna i onda Croatia Airlines ima šansu, radnici su zapravo željeli čuti nešto o nezakonitim otkazima. Željeli su da predsjednik Vlade Republike Hrvatske kaže da takvo grubo i planirano kršenje Ustavnih i zakonskih prava neće biti tolerirano. Da poslovna politika i upravljanje direktora koje je SDP imenovao ne smije biti divljačko iživljavanje nad svim civilizacijskim normama. Radnici žele čuti da se ne odriču za Krešimira Kučka i Zlatka Širca, koji će dobiti bonuse ako uspješno, kad već ne zakonito, otpuste dovoljno radnika, za direktoricu pravne službe koja ta kršenja Ustava i zakona osmišljava, kao i ostatak Mišetićevih stručnjaka čija nas je stručnost i dovela do praga sudbine Maleva.

Radnici također žele čuti da će žrtve biti jednake. Kolektivni ugovor Croatia Airlines je javno dostupan dokument, svatko zainteresiran može vidjeti plaće kabinskog osoblja. Plaće svih ostalih zaposlenika, a osobito menadžmenta, su najstroža poslovna tajna. Prosjek plaća radnika kojima se četvrtu godinu za redom najviše uzima je ispod državnog prosjeka. Bruto plaća 58 naših članova iznosi 5009,23 kune! Naredna 44 člana imaju bruto plaću 5724,83 kune. Tek ako puno nedjelja i praznika rade noću, daleko od kuća, uz poneku dnevnicu, članovi kabinske posade mogu doći do državnog prosjeka. Mislite li da su ostale plaće poslovna tajna jer su niže? I tko u Hrvatskoj zapravo vjeruje da je direktorima nešto smanjeno?

Kažete, ovo što se sada prima, nije zarađeno. Zar su radnici trošili milijarde kuna direktnom pogodbom umjesto javnom nabavom? Zar su radnici diktirali poslovnu politiku i dijelili otpremnine? Mi smo svoje plaće pošteno i odgovorno odradili i zaradili. Da ironija bude veća, zar Vi sami niste pošteno plaćeni za rad u duboko zaduženoj državi?

Dok Vi pozivate sve strane da igraju po zakonu, mi živimo u državi u kojoj mnogi, uključujući nas, imaju iskustva s presudama protivnima zakonu. Imamo i kolegice i kolege koji nezakonite otkaze rješavaju na sudovima 5, neki čak i po 10 godina. Imamo upravu koju ste imenovali Vi i Vaša Vlada, koja za te iste zakone ne mari. Imamo Agenciju za civilno zrakoplovstvo, koja bi trebala nadzirati Croatia Airlines, u kojoj radi supruga člana uprave i desetine drugih bivših zaposlenika Croatia Airlines. Imamo ljude koji su izazvali štrajkove 2010. i 2012. godine i sada napredovali. Imamo desetine sadašnjih i bivših članova nadzornog odbora, uprava i direktora koji su otišli znatno bogatiji nego što su u Croatia Airlines došli. I za kraj, imamo firmu koja je na rubu ponora, za što nitko nikada neće odgovarati. Kažu nam “clean start”, s istim ljudima i istim metodama.

Poštovani predsjedniče Vlade, dvije godine Plana 21 trenutno čine 42 nezakonita otkaza. Mi se samo možemo grčevito boriti protiv ludosti i nepravde,

Vi joj možete stati na kraj.

Lijep pozdrav u ime Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova